SfatFarma logo 6/14/2016

Fitonutrienții - surse neglijate de sănătate ~ SfatFarma - Farmacistul tău online

Fitonutrienții - surse neglijate de sănătate



fitonutrientii aduc culoarea

    Rolul major al plantelor proaspete în nutriția umana este indiscutabil. Sute de studii de cercetare din întreaga lume au confirmat că dietele bogate în plante contribuie la o bună stare de sănătate.
    Cercetătorii nu înțeleg exact cum susțin plantele sănătatea, dar aceștia știu că acest lucru se datorează măcar parțial sutelor de compuși chimici din plante sau compuși obținuți dintr-o dietă bogată în plante. În lumea științifică, toți compușii chimici din plate, alții decât vitaminele și mineralele sunt numiți fitonutrienți.
    Cuvântul grecesc „fito” înseamnă plantă, în timp ce termenul „nutrienți” se referă la substanțele care stau la baza proceselor vitale. Fitonutrienții sunt compuși naturali din plante, care se găsesc în fructe și legume. Plantele produc fitonutrienți pentru a-și asigura dezvoltarea și pentru a se proteja de afecțiuni celulare sau boli.
    Culorile intense ale fructelor și legumelor se datorează în mare parte acestor nutrienți. Fiecare culoare are un rol specific în menținerea sănătății, motiv pentru care este recomandat să consumați un amestec format din toate cele cinci culori. Asigurați-vă că îi oferiți corpului dumneavoastră fitonutrienții de care are nevoie pentru a-l menține sănătos și că veți consuma în fiecare zi, în mod echilibrat, alimente de toate culorile.
    Până în momentul de față, s-au descoperit peste 4000 de astfel de fitonutrienți, dar numărul acestora crește, deoarece aproape zilnic se mai descoperă câte unul.
    Plantele diferite produc diferiți fitonutrienți. Nivelul de fitonutrienți dintr-o anumită plantă variază în funcție de specie, condițiile solului, timpul recoltării și mulți alți factori de mediu.

    Iată fitonutrienții care aduc cele mai multe beneficii sănătații noastre:

  • Carotenoidele
    Carotenoidele sunt prezente produsele vegetale portocalii-roșii, Acestea sunt fitonutrienți liposolubili, utilizați inițial pe post de coloranți și cunoscuți momentan ca nutrieți, precursori ai vitaminei A și antioxidanți. Beta-carotenul, alfa-carotenul, luteina zeaxantina și licopenul sunt câteva dintre carotenoidele esențiale.
    Carotenoidele au rol de antioxidanți, acționând împotriva efectelor negative ale radicalilor liberi. Aceste efecte sunt, printre altele îmbătrânirea prematură și apariția petelor pe piele. Carotenoidele au următoarele roluri:
    - facilitează comunicarea celulară
    - luptă împotriva radicalilor liberi (mai mult despre radicalii liberi, puteți citi în această postare, pe tema îmbătrânirii)
    - se transformă în vitamina A atunci când este necesar (în special beta-carotenul)
    - îmbunătățesc vederea
    Surse de carotenoide
    Absolut toate fructele și legumele colorate sunt surse de carotenoide.
  • Polifenolii
    Polifenolii reprezintă o categorie de antioxidanți care ajută la protecția împotriva reacțiilor negative din celulele organismului uman. Aceștia sunt clasificați în subcategorii, cum ar fi: flavonoidele și acizii fenolici. Până acum au fost identificate câteva sute de mii de flavonoide, responsabile pentru aroma și culoarea fructelor, ale legumelor și ale florilor. 
    Împreună cu alți polifenoli, flavonoidele sunt consuderate a avea efecte benefice pentru sănătate datorită proprietăților lor  antioxindate, antibacteriene, antivirale, antiinflamatorii și antialergenice. 
    Surse de polifenoli
    Legumele, fructele și ceaiul verde reprezintă surse importante de polifenoli, în special: afinele, strugurii negri și anumite condimente.

  • Luteina
    Luteina este un pigment natural care se găsește în anumite produse vegetale. Aceasta oferă protecție împotriva radicalilor liberi și joacă un rol important în funcționarea corespunzătoare a sistemului ocular.
    Surse de luteină
    Toate frunzele verzi consumate: varza, varza creață, salata verde, spanacul, rucola.

  • Zeaxantina
    Zeaxantina este un fitonutrient considerat a fi înrudit cu luteina, însă are o structură moleculară diferită. Aceaste este prezentă în cantitate mare în retina și în cristalinul uman. Aceasta are proprietăți antioxidante sporite pentru protejarea ochilor.
    Surse de zeaxantină
    Toate frunzele verzi consumate: varza, varza creață, salata verde, spanacul, rucola.
  • Licopenul
    Licopenul este un fitonutrient format din compuși nesaturați de carotenoide. Acesta fiind un antioxidant important, ajutând de asemenea sistemul nostru imunitar.
    Licopenul este singurul fitonutrient despre care s-a arătat că reacționează foarte bine la procesarea termică a alimentului în care este conținut. După procesarea termică, se crede că, cantitatea de licopen crește, deoarece acesta se eliberează și din peretele celular (dar acest lucru din păcate este un mit - licopenul din peretele celular oricum se elibera în procesul digestiei).
    Surse de licopen
    Roșiile și produsele din roșii. 
  • Acidul elagic
    Acidul elagic este cunoscut ca fiind un compus de tip fenolic sau polifenolic. Acesta nu este esențial pentru supraviețuire, dar este un fitonutrient cu rol antioxidant. 
    Surse de acid elagic
    Zmeură, căpșuni, kiwi, afine, alune, pecan și rodii.
  • Hespiridina
    Hespiridina este un fitonutrient care se găsește în special în citrice (mai ales în coajă). Despre hesperidină se credea că face parte din grupul vitaminelor (vechea vitamina P), dar s-a demonstrat că acesta nu este necesar supraviețuirii (deși foarte benefic sănătății). Aceasta acționează împreună cu vitamina C pentru menținerea condiției capilarelor, formând colagen și țesut conectiv și favorizând funționarea corectă a sistemului imunitar.
    Surse de hespiridină
    În special citricele.
  • EGCG (epigallocatechin-gallate)
    EGCG este un fitonutrient care intră în componența ceaiului verde și este inclus în categoria catechinelor. EGCG are un puternic efect antioxidant.
    Surse de EGCG
    Ceaiul verde, coaja mărului, ceapă, prune, nuci, pudră carob (roșcove).

fructe si legume

    Pentru a ne menține sănătatea, trebuie să consumăm suplimente alimentare?

    "Dacă urmați o dietă echilibrată și faceți exerciții fizice în mod regulat, nu aveți nevoie de suplimente alimentare."

    Este important să mâncați în mod regulat și să vă dozați alegerile alimentare în proporțiile corespunzătoare. Alimentele pe care le consumăm și exercițiile fizice pe care le facem au un impact major asupra sănătății noastre viitoare. Adoptarea unui stil de viață sănătos poate contribui la dobândirea și păstrarea sănătății corpului și poate de asemenea reduce riscul de dezvoltare a unor boli legate de alimentație.
    O bună nutriție (bazată pe plante crude) ajută atât la dobândirea unei sănătăți optime, cât și la o capacitate crescută pentru activități fizice și mentale. Luați în considerare următoarele 5 principii și veți avea cele mai bune rezultate:
  • O bună nutriție
  • Exerciții fizice regulate
  • Evitarea factorilor nocivi
  • Odihnă suficientă
  • Atitudine pozitivă
    Aplicarea acestor principii va aduce beneficii pe termen lung, deoarece o sănătate optimă se obține în timp.
   



V-a plăcut articolul? Nu uitați să vă abonați la noutăți!




0 comentarii până acum

Trimiteți un comentariu

smiley
:)
smiley
:(
smiley
:))
smiley
:((
smiley
=))
smiley
=D>
smiley
:D
smiley
:P
smiley
:-O
smiley
:-?
smiley
:-SS
smiley
:-f
smiley
d(
smiley
:-*
smiley
b-(
smiley
h-(
smiley
g-)
smiley
5-p
smiley
y-)
smiley
c-)
smiley
s-)
smiley
d-)
smiley
w-)
smiley
:-h
smiley
:X
Arată emoticoanele smiley