SfatFarma logo miercuri, aprilie 20, 2016

Genomul nostru - mai puțin "uman" decât am crede din prima ~ SfatFarma - Farmacistul tău online

Genomul nostru - mai puțin "uman" decât am crede din prima

genom

În trecut, se cunoștea faptul că un procentaj de cel puțin 8% din ADN-ul nostru este de origine "străină", fără să se știe exact de unde provine această parte. Recent însă s-a descoperit faptul că aceste fragmente provin de la diferite virusuri, ale căror cod genetic s-a salvat în noi, bucăți pe care îi moștenim generație după generație. Acest ADN ne-a ajutat în decursul evoluției noastre să devenim ceea ce suntem în ziua de azi.
    Un studiu recent publicat de către "Proceedings of the National Academy of Sciences", arată că de fapt suntem mai puțin "umani" decât am crezut înainte. În acest studiu se arată că s-au descoperit 19 bucați de ADN de origine non-umană, găsite chiar în genomul nostru. Mai mult, în ADN-ul uman, s-a găsit "rețeta genetică" completă al unui virus antic.
    Retrovirusurile, în general, au materialul lor genetic encodat sub forma ARN-ului, despre care se crede că este precursorul primitiv al ADN-ului. Aceste virusuri infectează gazdele lor prin inserția copiei ARN-ului lor în interiorul ADN-ul gazdei lor. Aceste gazde, putem fi chiar și noi, oamenii. Un exemplu contemporan de retrovirus care se comportă astfel este HIV-ul.
    Retrovirusurile antice infectau strămoșii noștri deja de mii de ani. Bucăți din acest ADN fabricat de virusuri a rămas în genomul strămoșilor noștri, copiindu-se și moștenindu-se de-a lungul generațiilor. Aceste bucăți de ADN se numesc virusuri endogene umane (Human Endogenous Retroviruses - HERVs).
    Estimările precedente au arătat că cel puțin 8% din genomul nostru este de origine "străină" sau "necunoscută", parte care, mai târziu s-a arătat că provine de la virusurile endogene antice. Aceste studii au inspectat ADN-ul a 2500 de persoane din întreaga lume, făcând comparație între acestea și un genom "de referință", o secvență genetică digitalizată, despre care se presupune că stă la baza ADN-ului uman.

retrovirus

În aceste studii, cercetătorii au descoperit 19 noi virusuri endogene antice, acestea adăugându-se la cele 17 cunoscute deja până în momentul actual. Unul dintre aceste virusuri descoperite (în 50 de persoane dintre cei examinați) a fost detectat că are întregul genom encodat în ADN-ul nostru. Cercetătorii au definit acest tip de virus ca fiind un "provirus". Acesta este al doilea provirus descoperit până în momentul de față. Deși încă nu s-a dovedit științific, dar acest virus ar putea să se "activeze" și să se multiplice în voie, deoarece are codul genetic salvat în întregime.
    Pe măsură ce ajungem să îl înțelegem, ADN-ul nostru ne poate pregăti mai multe surprize neașteptate, decât am crede.
    Interesant este faptul că materialul genetic al unor virusuri endogene a fost folosit de către corpul nostru pentru a ne servi scopuri utile. Aici se include codul genetic al unui virus endogen care momentan e folosit pentru a ajuta sarcina. Acest cod genetic ajută în construirea unui perete protectiv format din celule în jurul fetusului, cu scopul de a-l proteja de toxinele care circulă în sângele mamei.
    Aceste coduri genetice "străine" au ajuns să fie părți ale codului nostru genetic, din acest motiv, descoperirea lor de către cercetători, nu este deloc ușoară. Dar cunoașterea acestora este esențială în dezvoltarea unor metode noi de vindecare a unor boli cum ar fi cancerul sau bolile cardiovasculare. Totodată acest studiu ne-a ajutat să realizăm că suntem mai puțin de origine "umană" decât am crezut înainte.

V-a plăcut articolul? Nu uitați să vă abonați la noutăți!

0 comentarii până acum